Miért jó a butik kreatív ügynökség? I.

Butik vs. full-service

Ebben a cikkben arra segítünk választ találni, hogy milyen ügynökségre van szükséged egy adott üzleti cél eléréséhez vagy kommunikációs projekt lebonyolításához. Természetesen univerzális válaszok nincsenek. Hogy milyen partnerre van szükséged, ezt minden esetben a projekt jellege, a rendelkezésre álló idő és budget határozza meg. Mi abban tudunk segíteni, hogy pro és kontra érveket gyűjtünk az adott szervezeti forma mellé és leírjuk azt is, hogy milyen jellegű projektekkel érdemes őket keresni. Ebből már az is kiderül, hogy nem egy vagy-vagy kérdésről van szó, hanem sokkal inkább arról, hogy a megfelelő projekthez a megfelelő partnert megtaláld. Ahogy egy amerikai felmérésből is kiderül a vállalkozások 72%-a egynél több ügynökséggel áll szerződésben a különböző projektek kivitelezésére.

Mi a butik kreatív ügynökség?

Általánosságban elmondható, hogy a butik kreatív ügynökségek méretüket tekintve kisebbek és kevesebb szolgáltatással rendelkeznek, mint a full-service ügynökségek és jellemző rájuk valamilyen specializáció. Ezek két fő csoportra bonthatók.

  • iparági szakértelem vagy niche-re történő kizárólagos fókusz (pl. food, beauty)
  • tevékenységalapú specializáció. A Beyond Creative esetében például a kreatív filmgyártás került a középpontba. Ez annyit jelent, hogy ügyfeleink a kommunikációs céljaikkal érkeznek hozzánk, mi pedig a célcsoport megismerésétől kezdjük a munkát a kreatív koncepció kidolgozásáig és a film gyártásáig, átadásáig. Így nincs szükség ügynökség bevonására, mert az adott videófókuszú kampány ügynökségi feladatait ellátjuk.

A butik ügynökségeknél rendszerint a vállalkozás vezetői, menedzserei az adott terület szakmai képviselői is. Ebből következően kiemelkedő minőségre számíthatsz tőlük az adott területen, mert a tulajdonosi és szakmai érdekek nem válnak el egymástól.  

A fentiek ellenére mégis költséghatékony megoldásokkal szolgálhatnak, mert nem tartanak fenn több országban irodákat, hatalmas szervezeti struktúrát magas fix költségekkel. A lapos szervezet előnye továbbá, hogy a kapcsolattartó általában maga a butik ügynökség vezetője. Ebből következően az információáramlás gyors, nem veszik el és személyre szabott megoldásokkal szolgálnak, mivel már ezen a ponton is a vállalkozói mentalitás jelenik meg. Méretükből adódóan limitált számú ügyféllel dolgoznak, magas minőségben, gyorsan és költséghatékonyan.

Miért dolgozz butik kreatív ügynökséggel?

Több ok van, hogy miért érdemes butik kreatív ügynökséget választanod. 

A butik ügynökségeket többnyire kisebb vállalkozásokkal kapcsolják össze, de egyre népszerűbbek nagyobb vállalkozások körében is. Az alábbiakban néhány indokot bemutatunk, hogy miért.

Kapcsolat és személyes figyelem

Butik kreatív ügynökséggel a kapcsolat sokkal személyesebb lesz.

Egyenes kapcsolatban leszel a projektedre delegált szakemberekkel. Például egy film esetében a Beyondnál a film rendezőjével vagy producerével leszel kapcsolatban. Folyamatosan át fogod látni, hogy hol tart a projekt és közvetlenül tehetsz fel kérdéseket azzal kapcsolatban. De ugyanígy bármikor beszélhetsz a CEO-val vagy a vállalkozás tulajdonosaival. Nem fogsz elveszni a bonyolult szervezeti struktúrákban.

Rugalmasság

Az előző pontból következően a munkafolyamat sokkal gyorsabb lesz. A felmerülő problémáidat a lehető leggyorsabban meg akarják oldani, mert a kapcsolattartóknak is közvetlenül érdeke, hogy elégedett legyél. Akikkel beszélsz sokszor maguk a döntéshozók, így egy telefon során komolyabb döntések is megszülethetnek, anélkül, hogy arról külön hosszas meetingeken kellene egyeztetni a szervezet különböző egységeinek.

Minőség & Innovatív ötletek

Ahogy már fentebb említésre került a szakmai és a tulajdonosi érdekek egy butik esetében nem válnak el egymástól. Ez azt jelenti, hogy a tulajdonosnak éppannyira fontos a kiemelkedő minőség (szakmai vezető), mint az árbevétel növelése (tulajdonos). A menedzsmentben jelenlévő szakmai érdekek jelenléte miatt nem elégszenek meg azzal, hogy a már korábban jól bevált receptet ismételgessék. Szakmai céljuk az eredetiség. 

Siker

A butik kreatív ügynökségek a növekedésüket és a sikereiket az ügyfeleik sikereiből merítik. A pénzügyi növekedés mellett az üzlet sikertényezőjének tartják a jó kapcsolatokat és a saját értékeik képviseletét és megjelenítését a világban.

Kiszervezés

Egy tanulmány szerint a full-service ügynökségek

  • 68%-a kiszervezi a SEO feladatokat.
  • 48%-uk kiszervezi a ppc szolgáltatásokat
  • 28%-uk kiszervezi a tartalomgyártást és többnyire ezzel a filmgyártást is.

A full-service ügynökségek tehát a nyújtott szolgáltatásaik egy részét további cégeknek kiszervezik. Ez rontja a hatékonyságot és növeli a költségeket.

A butik kreatív ügynökségek ritkábban szerveznek ki, mert eleve egy szűkebb szolgáltatási körre szerződnek. Általában azt a szolgáltatást nyújtják, amelyhez maguk is értenek. Egyes ritkábban igényelt szolgáltatásokat projektszervezetként a szakma legjobb szabadúszóival oldják meg. Ez azért kedvező, mert az ügynökség a fix költségeit alacsonyan tudja tartani, így az árazásukban nincs benne azon emberek bére, akik nem dolgoznak az adott projekten.

Mi a full-service ügynökség?

Egy olyan komplex tevékenységgel foglalkozó vállalkozás, ahol egy szervezeten belül megtalálod szinte az összes kommunikációval kapcsolatos szolgáltatást, melyre szükséged lehet. Ilyen szolgáltatások lehetnek a stratégiai tervezés, produkció, seo, tartalomgyártás, social media, digital marketing, PR, influencer marketing stb… 

Egy ilyen ügynökségnél rendszerint egy senior vagy junior kollégával vagy kapcsolatban, akit a te vállalkozásodra delegálnak. Ő tartja veled a kapcsolatot, szerez tőled információkat. A kéréseidet és a tőled érkező projekteket ő delegálja az ügynökségi projektmenedzsereknek, aki az illetékes „osztály” számára határidőhöz kötött feladatokat kovácsol belőlük. Már ebből a leírásból is látszik, hogy ez egy lassabban mozgó, nehezebb gépezet, mint egy butik ügynökség. Cserébe vannak olyan projektek, amelyek összetettsége folytán csak rájuk számíthatsz.

Mikor válassz full-service ügynökséget?

Méret

Ha a céged hatalmas és az igénybe vett szolgáltatások mennyisége lefedi az ügynökség által kínált szolgáltatások nagyrészét. Ebben az esetben egy nagy, integrált ügynökség a hatékony megoldás. A full-service kis projektek esetében drágább megoldást jelenthet, de a megrendelés volumene ebben az esetben már költségcsökkentő hatású lehet. Illetve, ha hosszabb ideje bejáratott ügynökséggel dolgozol, akkor egy sok emberből álló szakembercsapat már jól ismeri a márkádat, ami sokat lendít a kreatív tervezésen.

Teljes kampánytervezés

Amennyiben egy átfogó stratégiai és kreatív tervezést igényelsz, ami akár egy 1 éves vagy hosszab megbízást is jelenthet, szintén egy nagy ügynökség lesz a jó megoldás. Ők egy kézben tartják az összes feladatot, egy részét megcsinálják házon belül, egy részét pedig kiszervezik kisebb butik ügynökségeknek vagy alvállalkozóknak.

Nemzetközi jelenlét

Amennyiben több országban vagy jelen cégeddel, úgy az átfogó kreatív tervezésre érdemes olyan ügynökséget választani, amely szintén rendelkezik nemzetközi jelenléttel. Így ugyanaz az ügynökség fogja tervezni és kivitelezni a kampányaidat az eltérő földrajzi régiókban.

Melyik a jó választás? Butik vagy full-service?

A kérdésre nincs általános válasz. Inkább arról lehet szó, hogy mikor melyikre van szükség, illetve a különböző fajta ügynökségek nagyon jól ki is egészíthetik egymást. 

A full-service vagy integrált ügynökség akkor jó választás, ha egy átfogó kampánnyal kapcsolatos összes marketing/ kommunikációs feladatot egy kézben szeretnéd tudni. Egy céggel szeretnél kapcsolatot tartani és egy cégre szeretnéd bízni a felelősséget és rendelkezel az ehhez megfelelő költségvetéssel is.

A butik méret akkor jó választás, ha egy jól körülhatárolható feladatot szeretnél egy helyre vinni pl. seo, ppc, szövegírás. Vagy egy eseti kampányod van, aminek a középpontjában pl. egy filmes vagy fotós tartalom van, de szükséged van kreatív koncepcióra is úgy pl. a Beyond Creative egy jó választás.

Ökölszabály lehet még, hogy a kis és közepes vállalkozásoknak nagyrészt a butik ügynökségek tudnak hatékonyan szolgáltatni, mivel a marketingkoncepciót cégen belül tartják és csak egy-egy kampány részleteinek megvalósításához vonnak be beszállítókat. 

Illete nagyobb vállalkozások számára is jó partnerek a butik ügynökségek kisebb, eseti projektek esetén. pl. valamilyen munkavállaló ösztönzéssel kapcsolatos (employer branding) vagy CSR kampány tervezése és kivitelezése esetén, esetleg belső kommunikációs anyagok elkészítése kapcsán. Ezek rendszerint kisebb volumenű, rövidebb határidejű projektek, amelyek esetében nem szükséges egy nagyobb ügynökséget megmozdítani.

forrás:

https://breaktheweb.agency/agency/boutique-agency-vs-full-service-agency/

https://www.thedrum.com/news/2016/10/06/full-service-v-specialty-agencies-which-one-reigns-supreme