Miért jó a butik kreatív ügynökség? II.

Butik vs. production

Ebben a cikkben a butik kreatív ügynökségek és a production (klasszikus gyártó) cégek kerülnek összehasonlításra. Az előző cikkben a full-service ügynökségekkel történt az összehasonlítás. A kérdés az volt, hogy mikor érdemes butikot és mely esetekben full service-t választani.  A butik kreatív ügynökség természetesen nem képes mindenre, amire egy full service, de ha nincs szükség a többletre, akkor nem is érdemes megfizetni a vele járó ki nem használt infrastruktúrát. Ezért érdemes már a kampány/projekt elején meghatározni az igényeket és ezek alapján kiválasztani a megfelelő partnert.

A production cégekkel történő összehasonlításban más a helyzet. A butik tartalmaz magában egy gyártó céget, amelyhez képest többlet szolgáltatásokkal rendelkezik. A butik spektrummá oldja a statikus gyártó/full service tengelyt: valahol a kettő között helyezkedik el.

Általában a butiknál egy területhez köthető mély szakértelem jelenik meg kezdetekben és később ez egészül ki marketing és üzleti ismeretekkel. A Beyond Creative esetében a filmgyártás volt a kiindulóalap. Ehhez társultak később gazdasági/üzleti/marketing képességek és jött létre az a teljesen személyre szabott, hatékony kreatív folyamat, amellyel ügyfeleink problémáit oldjuk meg vagy céljait érjük el.

A butik ügynökség formában kifejeződik az, amiről már évek óta több trendkutató kreatív cikkez tőlünk nyugatabbra, hogy a klasszikus ügynökség Vs. gyártócég ellentétnek vége. A tengely két végpontja megszűnik létezni. Az ügynökségek inhouse gyártó/kreatív cégeket fejlesztenek vagy akvirálnak. A gyártó cégek pedig saját ügyfélkapcsolatokat építenek és involválják a stratégiai és tervezői folyamatokat.

Melyek a gyártó cégek előnyei a butik kreatív ügynökséggel szemben?

Ez a megközelítés az előző cikkben működött, itt azonban kevésbé, ugyanis a butik ügynökség képes teljes mértékben gyártó cégként működni. Csak arról van szó, hogy az értékteremtő folyamatból néhány meglévő szolgáltatását ki kell hagynia. Ezért a klasszikus pró és kontra megközelítés itt nem működik. Sokkal inkább az a kérdés, hogy milyen inputot kell adnod az egyik vagy a másik típusú cégnek ahhoz, hogy szolgáltatni tudjon neked, illetve mit várhatsz tőlük. Ennek ismeretében eldönthető, hogy milyen partnerre van szükséged.

A példák innentől kezdve a kreatív filmgyártás területéről érkeznek a könnyebb megértés kedvéért. Ezek tetszőlegesen áthúzhatók studiókra, webfejlesztőkre, dizájner cégekre stb.

Inputok gyártó céghez

Előzetesen elmondható, hogy gyártó céghez akkor érdemes menni, ha vállalkozáson belül kommunikációs területen működik kreatív team vagy ezzel meg van bízva egy ügynökség. Az utóbbi esetben általában az ügynökség tartja a kapcsolatot a produkciós cégekkel. Ezek hiányában a gyártó cég és az ügyfél között nem jön létre hatékony együttműködés. Az alapvető probléma, hogy a két vállalkozás nem beszéli egymás nyelvét. Az ügyfelek nem képesek filmnyelvre átültetni a kommunikációs problémájukat vagy céljukat, a gyártó cégek pedig általában nem értik a marketing nyelvezetét. Az ilyen együttműködésekből általában megérzésekre és korábbi rutinokra épül a forgatókönyv. Esetleg a megbízó vagy a vállalkozó filmes elképzeléseinek, önmegvalósításának terepévé válik a kampányelem.

A szükséges inputok összefoglalva:

Tolmács

A legjobb helyzet ügynökségen keresztül eljutni gyártó cégekhez, mert egy gyártó a saját szakmájának a nyelvén ért. Sok esetben azért van szükség ügynökségre, hogy fordító irodaként működjön az ügyfél és a gyártó között. (Ez költségesebb, de célravezetőbb út.)

Kreatív koncepció

Ez már feltételezi, hogy cégen belül vagy ügynökségi együttműködéssel sikerült az adott problémát/ üzleti célt marketing céllá konvertálni és azt a vizualitás nyelvére átültetni. A kreatív koncepció hídként funkcionál a kommunikálandó termék/szolgáltatás és az elérni kívánt célcsoport között. A kreatív koncepció a film/videó forgatás előtti állapota: a nem látható film. A film/videó a kreatív koncepció vizuális megvalósítása.

Script/storyboard/forgatókönyv/szereplők

Ezek olyan elemek, amelyek érkezhetnek gyártó cég felől is, de sok esetben ügynökség által kerülnek meghatározásra.

Inputok butik kreatív ügynökséghez

Butik ügynökségnél a projekt kezdetén a kreatív szakmai oldal háttérbe kerül. Akkor a vállalkozás és az adott szituáció megismerése fontos, amelyben a segítségünket kérik. A Beyond Creative-nál az is előfordult már, hogy egy adott projekt kezdetekor, az audit során kiderült, hogy nem is mozgóképes tartalomra, hanem egészen más elemekre van szüksége az adott vállalkozásnak. Ebből következően egy butik cég nem végrehajtó, hanem sokkal inkább partnerként tekint magára az együttműködések során.

Az egyetlen igazán szükséges input a brief. A Beyond Creative-nál kiküldünk egy brief dokumentumot, amelyet az ügyfél kitölt vagy együtt átbeszéljük a kérdéseket egy kávé mellett. A briefből kiderül, hogy mi az adott kreatívval/videóval a cél. Megismerjük a vállalkozást, a szektort, amelyben tevékenykedik és a konkurenciáit, amelyektől különbözni szeretne. Beszélünk a megoldandó feladatról, hogy milyen kampánykörnyezetbe kerül a kreatív, mely célcsoport(okk)al kommunikál stb… Lényeges, hogy gy butik ügynökséggel (ahogy full service-szel is) végig egy nyelvet beszélhetsz. Az üzlet nyelvét. 

A kezdeti feltáró folyamatok  után térünk csak rá a szakmai oldalra. Első feladat a  kreatív koncepció kidolgozása, amely egy híd a vállalkozás üzenete és a megszólítani kívánt célcsoport között. Ezek után kerül sor a castingra, terepszemlére, forgatókönyv írásra, stábszervezésre, illetve a filmek utómunkájára… Ezek a folyamatok már megegyeznek egy klasszikus gyártó cégével is. Az előmunkálatok után azonban lényeges különbség lehet a két megvalósuló tartalom között.

Összegzés

Végezetül pedig, hogy mikor melyik vállakozástípust érdemes választani:

Amennyiben egy kampányelemre vagy kreatívra van szüksége egy vállalkozásnak úgy igénybe veheti meglévő full service ügynöksége segítségét (ha a projekt költsége engedi). Az ügynökség majd a meglévő folyamatiba beilleszti vagy kiszervezi gyártó cégnek.

Gyártó céget akkor érdemes választani, ha az általuk nem végzett folyamatok más területen végbe mennek (inhouse marketing csapatban vagy full-service ügynökségnél). Elkerülve az esetleges félreértéseket.

(iparágnál maradva) Filmprodukció fókuszú butik ügynökséget akkor érdemes választani, ha a vállalkozásnak szüksége van olyan hatékony mozgóképes tartalomra, amit egy ügynökségi fejjel is gondolkodó kreatív partnerrel együttműködve szeretne megvalósítani az ötlettől a végső leadásig. Ha a kollégák nem tudnak vagy nem szeretnének inhouse egy mozgóképes tartalmat megtervezni és nem is szeretnének nagyobb ügynökséget bevonni.

forrás:

https://medium.com/@lauracortes/the-end-of-agency-vs-production-cc13db09d7c0